Twój fotocast

Stwórz własny fotocast

Na naszym portalu fotocasty możesz nie tylko oglądać, ale i je tworzyć. Przygotowaliśmy innowacyjne narzędzie do tworzenia fotocastów online. Możesz je łatwo i szybko tworzyć z dowolnego komputera podłączonego do sieci. Dzięki funkcji <embed> kopiujesz kod html i publikujesz fotocast także na własnej stronie internetowej!

Jeśli chcesz korzystać z naszej innowacyjnej aplikacji do tworzenia fotocastów, powinieneś poprzez formularz rejestracyjny uzyskać dostęp do panelu administracyjnego. Indywidualni Twórcy mogą korzystać z aplikacji bezpłatnie.

Do prawidłowego działania aplikacji niezbędna jest w przeglądarce bezpłatna wtyczka Flash Player firmy Adobe. Aby rozpocząć prace z aplikacją powinieneś przygotować zestaw fotografii i dźwięk. Plik dźwiękowy powinien mieć format mp3 (informację nt. wymogów technicznych pliku znajdziesz po najechaniu na ikonkę ładującą plik). Zalecamy ładowanie plików o optymalnych rozmiarach.

Trudno w tym przypadku o reguły, ale trzeba pamiętać o zasadzie „im krócej tym lepiej”. Przeciętny fotocast powinien trwać od kilku do kilkunastu minut. Plik dźwiękowy powinien być zmontowany zgodnie ze sztuką. Przypominamy, że z sieci można ściągnąć bardzo dobry i bezpłatny program montażowy Audacity. Wykorzystując utwory osób trzecich pamiętaj o przestrzeganiu praw autorskich. Na naszym portalu niechętnie widzimy prezentacje fotograficzne wyłącznie z podkładem muzycznym. Cenimy sobie oryginalne dźwięki w formie wypowiedzi, reportażu itp.

1. Zdjęcia ładowane na serwer powinny być odpowiednio przygotowane w programie graficznym i skadrowane (polecamy bezpłatny program graficzny Gimp). Preferujemy rozmiar zdjęcia 980×653 pikseli (poziome). Zdjęcia o tym formacie zajmą pełny ekran projekcyjny i nie będą pojawiać się zbędne marginesy. Zdjęcia o większych rozmiarach program spróbuje automatycznie dopasować do wielkości ekranu projekcyjnego. Lepiej będzie jeśli zdjęcia zrzucone z aparatu zmniejszysz do stosownych rozmiarów, bo wprowadziliśmy w tym przypadku ograniczenie. System może odmówić załadowania zdjęcia powyżej 2 MB. Najlepiej – dla łączy i serwera – jeśli Twoje zdjęcie będzie miało kilkaset kilo…

2. Pierwszą czynnością jaką powinieneś wykonać to ładowanie na serwer zdjęć (formaty: jpg, gif, png) lub pliku dźwiękowego (format mp3). Wchodząc w zakładkę Foto, na ekranie roboczym, znajdziesz ikonkę z napisem „Dodaj nowe zdjęcie”. Wybierz właściwe zdjęcia  ze swojego komputera i załaduj na serwer.  Najlepiej wcześniej przygotować sobie katalog ze zdjęciami zgromadzonymi wg autorskiego scenariusza.

Ładowanie zdjęć na serwer może potrwać nawet kilka minut (a w przypadku, gdy zdjęć jest dużo – nawet kilkanaście minut), w zależności od liczby zdjęć i przepustowości Twojego łącza. Specjalny wskaźnik pokazuje  postęp operacji. Załadowane zdjęcia rozłożą się równomiernie na pulpicie roboczym i osi czasu. W każdej chwili będziesz mógł dodać nowe zdjęcie. Po załadowaniu zdjęć możesz ładować plik dźwiękowy, wchodząc w zakładkę Audio i wybierając właściwy plik ze swojego komputera.

Dźwięk będziesz mógł w każdej chwili podmienić, ładując do projektu inny (np. poprawiony) plik dźwiękowy. Jeśli podmieniony dźwięk będzie wyraźnie krótszy od poprzedniego część zdjęć zostanie zredukowana i będziesz je musiał  załadować raz jeszcze. Po załadowaniu pliku dźwiękowego będzie on do odsłuchania na osi czasu. W ten sposób powstała już prosta prezentacja składająca się z dźwięku i losowo poukładanych zdjęć na osi czasu pliku dźwiękowego.

Sprawdź (klikając w przycisk Podgląd) czy prezentacja działa w odtwarzaczu. Może bowiem zdarzyć się sytuacja, że np. plik dźwiękowy nie spełnia parametrów i odtwarzacz nie jest w stanie pokazać prezentacji.  Plik dźwiękowy (mp3) powinien mieć częstotliwość próbkowania 44,1 kHz lub 22,05 kHz i zakodowany w jednym z następujących formatów: 32, 48, 56, 64, 128, 160 kbps.

W zakładce Audio możesz dodawać napisy na zdjęciach podając precyzyjnie czas ich wyświetlania. Klikasz w ikonkę „dodaj napis” i w kolumnie „tytuł” wpisujesz tekst, który na ekranie wyświetli się dużą czcionką. W kolumnie „opis” wpisujesz dodatkowe informacje, które na ekranie wyświetlone będą poziom niżej, mniejszą czcionką. W kolumnie „start” wpisujesz czas (odczytany np. z głowicy)  startu napisu, a w kolumnie „czas trwania” podajesz jak długo powinny wyświetlać się napisy (np. 10 sekund). Jeden napis może być wyświetlany na wielu zdjęciach. Decyduje czas wyświetlania napisu.

3. Teraz rozpoczyna się właściwa praca nad projektem. Musisz precyzyjnie rozłożyć zdjęcia na osi czasu tak, by obraz był zgodny z dźwiękiem. Chwytając za zdjęcie z pulpitu roboczego przenosisz je w wybrane miejscu na osi czasu. Zdjęcia na osi czasu możemy przesuwać w lewo lub w prawo wyznaczając w ten sposób czas jego wyświetlania.  Kolejność zdjęć możesz zmieniać przeciągając je na pulpicie. Zdjęcia z pulpitu roboczego możesz wyrzucić do kosza (klikając w x lub przeciągając na ikonę kosza).

Jeśli zdecydujesz, że wycofane zdjęcie jest Ci potrzebne, klikasz w ikonkę kosza i wybrane zdjęcie przeciągasz na oś czasu. Możesz także w koszu przywrócić na pulpit wyrzucone zdjęcia. Może się zdarzyć taka sytuacja, że na osi czasu utworzyła się wiązka zdjęć ściśle do siebie przylegająca i masz problemy z ich rozsunięciem. Wtedy warto skorzystać z kosza. Niektóre zdjęcia z wiązki przenosisz do kosza, a następnie z kosza wkładasz na oś czasu.

4. Zakładka Zoom umożliwia zastosowanie efektów zbliżania, oddalania szczegółów zdjęcia. Możliwe jest także zastosowanie efektu panoramy i pionowego przewijania. W tym celu pierwszym suwakiem ustalamy kadr początkowy zdjęcia, drugim suwakiem kadr końcowy. W tej samej zakładce (Zoom) wybieramy zdjęcie, które pojawi się na stronie opisującej fotocast (domyślnie system wstawi pierwsze zdjęcie z prezentacji).

Wypełniając okienko opisu zdjęcia decydujemy się na wyświetlanie tekstu w trakcie projekcji fotografii. Podczas emisji fotocastu wyłoni się szary pasek z zaproponowanym tekstem.  W tym przypadku  tekst dotyczy danego zdjęcia i zniknie, gdy pojawi się zdjęcie następne. Tę funkcję można wykorzystać np. do tekstowego  tłumaczenia  informacji dźwiękowych lub dodatkowego opisu fotografii.

W zakładce Zoom możemy wybrane zdjęcie zalinkować (okienko http://) i odesłać oglądającego na inną stronę. Funkcja ta jest szczególnie przydatna, gdy chcemy na końcowej planszy odesłać do kolejnego odcinka naszej prezentacji. W zakładce Zoom mamy także możliwość wyboru przejść pomiędzy zdjęciami.

5. W zakładce Info opisujemy nasz fotocast. Podajemy jego tytuł, załączamy opis tekstowy, który wraz ze zdjęciem wybranym w zakładce Zoom pojawi się na stronie (domyślnie pojawia się pierwsze zdjęcie prezentacji). Przed opublikowaniem fotocastu musimy przypisać go do wskazanej w okienku kategorii, dobrze jest także użyć słów kluczowych opisujących daną prezentację (tagi).

Jako autor fotocastu możesz zaproponować administratorowi portalu zdjęcie, które ukaże się na głównej stronie serwisu jako polecane. W tym celu wybieramy ze swych zasobów fotograficznych ciekawą fotografię i oznaczamy sposób kadrowania (trzy możliwości). Zdjęcie to zostanie skadrowane do wymogów portalu i po zaakceptowaniu przez administratora pojawi się na stronie głównej (na tzw. karuzeli) wraz z tytułem fotocastu i pierwszymi słowami z opisu.

6. Co jakiś czas powinieneś zapisywać swój projekt. Służy do tego ikonka Zapisz. Jeśli w trakcie pracy będziesz chciał obejrzeć projekt, kliknij w ikonę Podgląd (wcześniej zapisując wszelkie zmiany). W osobnym oknie przeglądarki pojawi się odtwarzacz, na którym możesz obejrzeć prezentację. Musisz pamiętać, że odtwarzacz będzie działał poprawnie tylko wtedy, gdy będą załadowane i dźwięk i zdjęcia.

Odtwarzacz nie zadziała jeśli nie dołączysz pliku dźwiękowego, chcieliśmy w ten sposób uniknąć możliwości tworzenia kolejnej w internecie galerii zdjęć. Fotocasty powinny mieć dźwięk  – i już.  Zapisany projekt przechowywany jest na serwerze i w każdej chwili możesz do niego wrócić używając dowolnego komputera podłączonego do internetu. Gdy prace nad fotocastem będą ukończone i jesteś pewien, że wszystko dopięte jest na ostatni guzik, możesz prezentację opublikować na serwerze (ikona Publikuj).

Wcześniej (w zakładce „Info”) musi być podany tytuł fotocastu, jego opis tekstowy, wybrane zdjęcie do tekstu i ewentualnie zdjęcie na stronę główną portalu. O tym czy zdjęcie ukaże się na stronie głównej w kategorii „polecane” zdecyduje administrator portalu. Twoja prezentacja zostanie automatycznie opublikowana w przypisanej jej kategorii. Administrator może ją opublikować  także na stronie głównej portalu.

7. Administrator portalu może zastosować automatyczną funkcję dodawania planszy reklamowej do każdego fotocastu.